Program START „Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka”
Trening umiejętności społecznych skierowany jest do małych dzieci w wieku przedszkolnym (5-6lat). Program oparty jest na Treningu Zastępowania Agresji (TZA – ART).
Jest to forma treningu grupowego, u podstaw którego leżą założenia dotyczące kognitywnego nauczania społecznego. W praktyce oznacza to, że w czasie zdobywania umiejętności społecznych bazuje się na konkretnej wiedzy i doświadczeniu, którą na ich temat posiada dziecko uczestniczące w programie.
Cele Programu:
- pomoc dzieciom w nabywaniu umiejętności społecznych
- w negocjowaniu różnych sytuacji społecznych
- budowaniu więzi z innymi
- nawiązywaniu dobrych przyjaźni w sposób, który jest zgodny z ich aktualnym etapem rozwoju i zdolnością uczenia się.
- przygotowanie społeczne dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole
- umiejętność radzenia sobie z własną złością
Podczas treningu …
Poprzez gry i zabawy zespołowe, dzieci uczą się przestrzegania zasad i norm społecznych, radzenia sobie z nieprzewidywalnością, współpracy, zdrowej rywalizacji, radzenia sobie z porażką. Umiejętności społeczne dobierane są w zależności od indywidualnych potrzeb dzieci biorących udział w treningu.
Trening uczy umiejętności społecznych jak na przykład:
- Zawieranie znajomości
- Słuchanie innych
- Rozumienie innych
- Zapraszanie do zabawy
- Akceptowanie odmowy, mówienie prawdy
- Radzenie sobie z dokuczaniem
- Czekanie na swoją kolej
- Proszenie o pomoc
- Radzenia sobie z uczuciami, w tym: rozróżniania uczuć, wyrażania złości i rozczarowania, mówienia komplementów
- Radzenia sobie z porażką
- Budowania adekwatnej samooceny
Metody treningu
- Podawane precyzyjne instrukcje i modelowanie zachowań.
- Ćwiczenia umożliwiające nabycie nowych umiejętności, utrwalenie ich i doświadczenie nowej jakości przeżyć związanych z nabywaniem nowych kompetencji.
- Możliwość uzyskania informacji zwrotnej – w różnej formie, jako informacje od trenera ale tez od innych uczestników treningu.
- Przeniesienie – generalizacja ćwiczonych umiejętności poprzez wykonywane zadania domowe.
Materiały dla dzieci i rodziców:
- Zeszyt dziecka
- Przewodnik dla rodziców
- Kolorowe naklejki wykorzystywane podczas zajęć
Dodatkowe informacje:
Podczas całego treningu rodzice otrzymują wsparcie od trenerów prowadzących. Dodatkowo są organizowane 2 warsztaty dla rodziców w celu rozwoju własnych kompetencji rodzicielskich
FORMY PROWADZENIA PROGRAMU
-
- Trening START w wymiarze 30 h dydaktycznych – realizowany w cyklu spotkań 2 lub 3 x w tygodniu po 45 minut
- Grupa docelowa – 6-8 dzieci w wieku 5 lub 6 lat
- Miejsce: placówka docelowa
- Zajęcia prowadzone przez 2 certyfikowanych trenerów
- Licencjonowane materiały dla dzieci i rodziców
- 2 spotkania warsztatowe dla Rodziców( 2 x 1,5 h) – Jak pracować z dzieckiem na metodach programu + indywidualny feedback o postępach dziecka